Hobbiton!!

8 augustus 2016 - Hobbiton (Matamata), Nieuw-Zeeland

OMG! Vandaag is DE DAG! We gaan naar Hobbiton!!!

We hadden expres laat gereserveerd zodat we de meeste kans hadden dat de groep niet vol zou zitten. Er is namelijk om het kwartier een groep die gaat waarin 40 mensen mee kunnen. We kwamen aan op een grote parkeerplaats met een stuk of 10 bussen van Hobbiton. Allereest hebben we onszelf gemeld. Het was op dat moment 11.40 uur en de tour begon om 12.15 uur. Op dat moment waren we nog maar met z’n drieën in de groep! Hoop dat het zo blijft.

Daarna gingen we even de shop in en hebben we wat gegeten. Om 12.10 uur moesten we onszelf melden. En wat denk je…??!! 20 man in de groep erbij gekomen. Man, ik balen! Maja, Robyn je bent niet de enige die het wil zien. Mezelf er maar bij neergelegd, want ik had mezelf voorgenomen (zoals ik altijd doe bij tours) IK STA VOORAAN!! En dat stond ik natuurlijk ook hihi.

We werden met de bus naar de set gebracht. Ondertussen vertelde de buschauffeuse het e.e.a. over het enorme land waar ze Hobbiton op hebben gebouwd. Het is eigendom van twee broers. Na de opnames van LOTR hadden ze Hobbiton weer afgebroken. Maar toen ze het voor The Hobbit films weer opnieuw wilde gebruiken hadden de broers één voorwaarde: dat ze het lieten staan en er een toeristenattractie van zouden maken. Heel slim want die broers verdienen hier natuurlijk goudgeld mee. De ene broer is verantwoordelijk voor het land en de andere broer runt het toeristengedeelte. Overigens heeft onze Peter Jackson, regisseur van alle films van LOTR en The Hobbit hier ook voor 50% een aandeel in. Die hoeft dus ook nooit meer te werken, wat uiteraard al het geval was door al die films.

Nu even voor het totale plaatje:

We begonnen de tour bij het centrum van Hobbiton. WOW! Ik had verwacht dat het een dorp was, maar niet dat het zo groot was. Alles staat er nog zoals in de films: de was aan de waslijn, de bomen, attributen, de bankjes, potjes enz. Zelfs de tuintjes worden bijgehouden en het hout wordt regelmatig gehakt. Ze verbouwen zelf nog bepaalde groenten in de tuinen en er komt echte rook uit de schoorstenen. Eén ding is echter nep, ook in de film en dat is de boom bovenop het huis van Bilbo Baggings. Maar zelfs die boom staat er nog. We kregen volop uitleg en we mochten alle vragen stellen. We mochten overal foto’s maken en filmen. Maar de hoofdvraag was natuurlijk: hoe zien de hobbithuisjes er nu echt van binnen uit? Antwoord op die vraag is een beetje teleurstellend: er is geen binnen. De binnenkant is in een studio opgenomen. Je kunt wel in de huisjes maar dan zie je alleen een kleine ruimte waar paraplus liggen hihi.

En jahhhaaa, ik kon gewoon staan in de deuropening van de hobbit huisjes :)

In het begin van Hobbiton waren er 39 huisjes. In de loop van de tijd zijn er 5 huisjes bij gebouwd. Deze huisjes hebben allemaal verschillende groottes, zodat het in de film overkomt alsof de lengte van de Hobbits en b.v. Gandalf de tovenaar enorm verschilt.

Aan het einde van de tour gingen we nog in The Green Dragon. Deze is in de films wel gebruikt van binnen. We konden kiezen uit twee verschillende Hobbit bieren en een alcohol vrij gember bier. Wij kozen voor het laatste. Je kreeg dat in leuke mokken en je kon zelfs lekker bij de openhaard zitten.

Even later moesten we weer weg. Wat heb ik gehuild dat ik daar weg moest. Ik had zo een tweede tour willen doen. Maja, er komt een tijd dat je afscheid moet nemen :(

We rijden vandaag richting het noord-oosten.

1. Vera:
    11 augustus 2016
    Super mooi, leuke foto's! Geniet er nog even van!
  2. Peter-Paul:
    11 augustus 2016
    Wat gaaf Robyn haha dat JIJ kon staan in die huisjes - zal voor mij waarschijnlijk tikkkeltje lastiger worden! ;)
  3. Ma:
    12 augustus 2016