Waitomo Glowworm Cave

5 augustus 2016 - Waitomo Caves, Nieuw-Zeeland

Vandaag gaan we naar de Waitomo Glowworm Cave. Dat is één van de vele grotten die ze in Nieuw-Zeeland hebben. Echter is deze extra speciaal, omdat deze wordt “bewoond” door kleine wormpjes die licht geven in het donker. En ja, het zijn echte wormpjes. Ik dacht in eerste instantie ook dat het gewoon kalksteen was in de vorm van wormen, maar nee het zijn echte wormpjes. Ze voeden zich zelf door de voedingsstoffen die via het sijpelend water tussen de rotsen komen.

De rondleiding begon in een ander deel van de grot. Ontzettend mooi om te zien hoe dit is ontstaan en welke vormen het zich heeft aangenomen. Op een bepaald moment konden we al een glimp van de glowwormen zien, die aan de onderkant van een kalkrots hingen.

Aan het einde van de tour gingen we in een bootje naar de plek waar ze zitten. Hartstikke donker, was het in die grot. Maar erg mooi om de kleine lichtjes te zien. Helaas mochten we de gehele tour geen foto’s maken, wat ik dit keer ook maar niet heb gedaan.

’S avonds zijn we naar een camping gereden waar we nog lekker in de hot pools hebben gezeten.