Weta Cave (Wellington)

27 juli 2016 - Wellington, Nieuw-Zeeland

En ook vandaag merken we dat de mensen niet altijd zo vriendelijk zijn. Dit is onze derde dag in Wellington en er is al twee keer een middelvinger naar ons opgestoken omdat we misschien net iets te lang aan het zoeken waren welke straat we in moesten. Maar wij trekken ons daar niets van aan, want wij gaan vandaag naar Weta Cave! Dit is een filmstudio waar sets, attributen, kostuums,  special effects enz. films zoals LOTR, The Hobbit, Spiderman, King Kong is gemaakt. We gaan hier twee tours doen. De eerste is de workshop tour waarbij we gaan zien hoe dat ze bovenstaande allemaal maken en hoe zo’n proces in zijn werk gaat. De tweede tour gaat over The Thunderbirds. Op dit moment zijn ze bezig met het opnemen van de nieuwe serie. Helaas mochten we bij beide tours geen foto’s maken. De foto’s zijn van de shop en het kleine museum in de shop waar je wel foto’s mocht maken.

De eerste tour:

We kregen uitleg hoe het ontwerpproces in zijn werk gaat en hoe de kostuums en attributen, b.v. wapens, worden gemaakt. We zagen het pak van Sauron uit LOTR. Je zou zeggen dat het helemaal van staal is, maar in werkelijkheid is het kunststof wat ze op een dusdanige manier bewerken dat het een stalen uitstraling heeft. Voor close-ups gebruiken ze wel echt staal. Voor de zwaarden, ijzerenonderharnas enz. geldt hetzelfde. Voor bepaalde scenes maken ze zelfs levensechte mensen of dieren. We kregen uitleg over hoe ze een pruik maken, oren, neuzen enz. Ook de miniaturen steden voor de films maken zij. Het is leuk om te horen waar zij hun creatieve ideeën vandaan halen. Zo had een collega een hagedis die overleden was. Ze hebben die 10 dagen in de vriezer gelegd en er een mal van gemaakt. Deze staat op hun kantoor en is een inspiratie geweest voor de draak in The Hobbit, omdat deze op zijn voorpoten (ellebogen) vooruit kwam, de draak in de films dus ook.

Niet alles wordt met de computer gedaan. Heel veel wordt nog uit de hand getekend, zoals Gollum.

Ook gaven ze een paar opties hoe ze hobbits in de film kleiner laten lijken. B.v. grotere attributen geven of werken met kinderen of poppen.

De tweede tour:

Zowel Roy als ik hebben vroeger wel eens The Thunderbirds gezien, maar Roy vond het niet zo geweldig. Toch was dit super leuk om te zien. We kregen eerst een korte intro over de innovatie van de personages en de technologie. Er werd laten zien hoe ze een 3D print maakte en hoe zij dit gebruikten voor de opnames. Daarnaast werd er verschillend materiaal getoond, hoe ze bergen maken (piepschuim en spuitfoam) en hoe ze de bomen en kleuren maken. Nadat we twee zalen hadden gezien mochten we naar de echte sets waar ze op dit moment de opnames doen. Dat was echt gaaf! Sommige sets waren op verschillende schaal gebouwd en er werd precies uitgelegd wat er waar werd opgenomen. Roy was natuurlijk helemaal in zijn element tussen al die miniaturen! Ze vertelde waar alles van was gemaakt: motors van wasmachines, sinasappelpers (dit zou ook in de eerste seizoenen zijn gebruikt, dus dit hebben ze er ingehouden), moederbord van computers, toiletrollen, pennen, plastic eitjes van kinderchocolade J. Leuk om zo’n creatieve geest te hebben.

De personages in de film laten ze bewust een beetje “houterig” lopen, net als de eerste serie uit respect voor de poppen van toen:)

Beide tours waren zeer de moeite waard!

Ow en ik heb van Roy de ring van LOTR gekregen!!! :) Gemaakt door de goudsmit die ook de originele ringen uit de films had gemaakt.

1. Azin Bahrampour:
    27 juli 2016
    Hey R&R. Ik heb een paar dagen geleden pas jullie reisverhalen doorgestuurd gekregen. Ik heb net alles gelezen en wat een prachtige verhalen en foto's zeg! Zulke gave dingen vooral de natuur en skydiven. Heel leuk om jullie te volgen. Dan is het alsof ik er ook een beetje bij ben haha. Benieuwd naar de rest!.
  2. Ton de Been:
    28 juli 2016
    Lijkt me leuk om te zien hoe zo'n film maken. Maar verdwijnt dan niet de illusie van zo'n film en zie je tijdens het terugkijken niet steeds de trucs die ze in de studio gebruikt hebben?